Васељенски сабори (грч: Οικουμενικές
σύνοδοι), скупови Епископа и других Црквених представника из целога света који
су доносили одлуке, обавезне за све Хришћане, које се тичу вepe, учења,
поретка, богослужења, дисциплине; чине неотуђиви део предања Православне Цркве.
Хришћанска Црква је не само по дефиницији већ и по своме бићу саборна
заједница Бога, Анђела, светитеља и свих Православних верника. Другим речима,
Црква постоји на саборни начин. Отуда су Црквени Сабори од самог почетка њеног
историјског постојања били незамењиви ауторитет у вези са Црквеним учењем и
јединствени орган Црквеног законодавства, односно Црквеног поретка и уређења.
Делатност
Васељенских сабора протеже се на целу Цркву, не само просторно већ и временски
кроз сву историју. Саборске одлуке су богочовечанско дело, јер кроз Оце делује
Дух Свети како су констатовали учесници Апостолског сабора у Јерусалиму:
"Јер угодно би Светоме Духу и нама..." (Дап 15,28).
Спољашње одлике
У спољашње одлике
Васељенских сабора спада учешће представника свих помесних цркава, Епископа или
њихових заменика, опуномоћених и послатих легата (изасланика). Васељенским
саборима увек су присустовали сви Епископи, али и заступници свих помесних
цркава. За сазив, одржавање и одлуке Сабора постојала је општа сагласност. Када
су установљене Патријаршије, било је неопходно присуство свих Патријараха или
пак њихових опуномоћеника. Битна одлика Васељенских сабора јесте и правилност у
поступку сазива, састава, тока рада и одлучивања. Иницијатива за одржавање
Сабора потиче од Цркве, то одобравају Епископи, а у Римском царству, одн.
Византији, саборе сазивају цареви. Право учешћа на сабору и глас одлучивања
имају Епископи. Свештеници и ђакони могу учествовати на Сабору или у својству
пуноправних чланова - ако су били заменици и опуномоћени као изасланици својих
Епископа, или са правом саветодавног гласа - ако су присуствовали на Сабору као
помоћници Епископима у вођењу расправа са јеретицима.
На Васељенским
саборима понекад су присуствовали и световњаци, мирјани или лаици, као на
пример цар или његов представник, ради подршке Сабору или његовог свечаног
отварања или затварања. Они нису имали учешћа у вођењу Сабора. Поредак
председавања на Сабору као и распоред места за све учеснике био је тачно
установљен на основу предања, обичаја, канона (правила) по поретку старешинства
или првенства части и степена свештених престола (катедри) које заузимају
чланови Сабора. Цар је обично председавао Сабору на почетку. Одлуке и закључци
Сабора објављивани су саборском одлуком и указом цара, који је саборске одлуке
промулгирао и понекад су имале силу и важност државних закона. Васељенске
саборе признавале су све помесне цркве, чак и оне које нису присуством својих
представника биле заступљене на Сабору.
Унутрашње одлике
У унутрашње одлике
Васељенских сабора спадају:
1. Сагласност
саборских одлука у погледу учења као и донетих канона са Светим Писмом и
апостолским предањем Цркве.
2. Једнодушност
са вером и учењем које се увек чува и држи у помесним црквама.
3. Канонско-законодавна
делатност доношењем канона и правила.
Васељенски сабори
доносе исповедања и Символе Вepe, излажу
догмате као проверене и несумњиве обрасце вероучења, што им даје својство
непроменљивости и обавезности за целу Цркву. У саборским одлукама треба правити
разлику између догмата, који имају доктринарни садржај вере (ορος), и канона, који
имају дисциплинарни карактер. С друге стране, Васељенски сабори држе и чувају
предање и одлуке свих претходних Сабора од новотарија, одбацујући учења
противна вери и осуђујући јеретичке заблуде. Сабор у том смислу има својство
непогрешивости јер је руковођен Духом Светим. Зато издаје каноне или правила
која се тичу поретка, устројства и дисциплине.
Сабори васељенског
карактера
Православна Црква
признаје седам Сабора за васељенске:
I,
|
Никеја (325),
|
сазван
због аријанства.
|
|
II,
|
Цариград (381),
|
сазван због духоборства и Аполинаријеве јереси.
|
|
III,
|
Ефес (431),
|
сазван
због несторијанства.
|
|
IV,
|
Халкидон (451),
|
сазван
због монофизитства.
|
|
V,
|
Цариград (553),
|
сазван
због Три поглавља.
|
|
VI,
|
Цариград (680-681),
|
сазван
због монотелитства.
|
|
VII,
|
Никеја (767),
|
сазван
због иконоборства.
|