понедељак, 16. децембар 2013.

5. Значајни снови

Има збивања у људском животу која не подлежу објашњењу емпиријске науке. У таква збивања спадају и снови. Емпиријска наука нашег времена, која је заиста стекла велике заслуге на физичком плану, не усуђује се чак ни да пусти своје пипке у загонетну област снова. Нити признаје значај снова нити га одбацује. Просто, неће или не сме да се унесе у мрак те тајне. Отуда клеветају науку сви они који се позивају на науку кад говоре, да су сви снови пуста сујеверица.

Од памтивека људи су придавали извесну пажњу сновима. Свуда по свету, и на Истоку и на Западу, више у наше време на Истоку него на Западу. Гле, човек неразвијен или запуштен духовно, не уме да се користи ни својим будним стањем, камо ли ће сновима. Нама су познати многи снови из савременог живота, који су се обистинили, било на неки добитак или губитак, или на помпу или на застрашивање. Као што и Јов говори Богу: „Страшиш ме сновима и препадам се утварим" (Јов. 7, 14).

У Старом Завету су описани неколики изванредни и сликовити снови, као: „Јаковљево сновиђење" „небесне лествице" (I Мојс. 28, 11-16); па снови Јосифа, због којих су га браћа омрзла и продала у Мисир (I Мој. 37, 7); па снови фараонови, које је Јосиф тумачио, а који су се тицали судбе Мисира (I Мој. 41, 18-24); па снови цара Навуходоносора, које је Данило тумачио (Дан. 2, 1), а који су се тицали и личне судбе тога цара и свих будућих царстава до Христа, „Светог над светима", „Камена одваљена од горе" (Дан. 2, 45). И сви ти снови су се обистинили.

У Новом завету пак умножили су се значајни снови. Није ли пророк Јоил прорекао, да ће доласком Месије „ваши старци сањати сне, а младићи ваши виђати утваре" (Јоил 2, 28). Да не говоримо о Павловим сновима. Само на прве две стране Матејевог Јеванђеља записана су четири сна од првокласног значаја за Деву Марију и за Младенца Исуса.

У првом сну ангел је разбио сумњу Јосифову у погледу неочекиване трудноће Девојке, поверене његовој заштити — под именом жене. Када Јосиф помисли, да тајно отпусти Марију, „јави му се у сну ангел Господњи и рече: Јосифе, сине Давидов, не бој се узети Марије жене своје, јер оно што се у њој зачело од Духа је Светога, па ће родити сина, и надјени му име Исус" (Мат. 1, 20-21). Ангел назива Јосифа сином Давидовим, да би га опоменуо на пророштва о Месији из колена Давидова. Другим речима: Знај, да је чедо, зачето у Марији, која је и сама из колена Давидова обећани Месија. У страху и трепету примио је Јосиф ово саопштење и поклонио се вољи Господњој.

У другоме сну ангел је јавио Јосифу, да цар Ирод хоће да погуби Дете, зато вели: „устани, узми дијете и матер његову па бијежи у Мисир, и буди онамо док ти не кажем" (Матеј, 2, 13). И Јосиф дрводеља, одмах послуша заповести небесног весника, и побеже у далеку земљу, у коју никад није мислио ићи.

У трећем сну јави се ангел Господњи Јосифу у Мисиру, и рече му: „устани, узми дете и матер његову, и иди у земљу Израиљеву, јер су изумрли који су тражили живот детињи" (Матеј 2, 19-20).

У првом случају дакле спасе Бог кроз сновиђење Марију, да не остане без заштитника, а Јосифа да не огреши своју душу. У другом спасе Бог младенца од крвава мача Иродова опет кроз сновиђење. У трећем случају спасе све троје на исти начин од даљег потуцања по земљи туђој и незнабожној.

А четврти сан би мудрацима звездарима са Истока, у коме сну заповеди им ангел да се не враћају Ироду у Јерусалим на повратку у своју земљу (Мат. 2, 12). И овај сан би од Бога ради спасења младенца Исуса од крвава мача Иродова као и онај други сан Јосифов, само пре овога.
Сви ови снови тицали су се хитно и непосредно Христа, због чега је и наустено јеванђелисту да их запише. А многи су изостављени. Више је него вероватно, да су и мудраци звездари сањали снове пре него су кренули на поклоњење новом цару. Јер кренути на далеки пут без неког тајанственог јасног указања с неба, тешко би се дало разумети. Такво указање морало је бити најпре кроз сан, па онда кроз звезду. И дан данас за народе велике Азије снови и звезде су најважнији извори познања тајни. Астрологија, хороскоп и тумачење снова и сада су код њих у пуном јеку. Страхотни притисак огромне ћутљиве васионе на душу мисаоног човека био би још тежи, да га не ублажавају летећи ројеви звезда. И мрачни бездан подсвести људске био би хладни гроб, да се из њега овда-онда не јаве светлаци у виду сновиђења. Наравно да има и физиолошких снова, који су без духовног значаја. Али, као и у свему, има снова одабраних, који су од Бога. Наш хришћански народ верује, да кад исто лице сања исти сан два или три пута, или кад два или три лица сањају истовремено исти сан, такав сан је истинит и мора се испунити. Овај други случај морао се десити источним звездарима.

Живећи далеко један од другог они су истовремено имали исто сновиђење. И то сновиђење морало је бити јасно и тачно као и код Јосифа. Ангел Господњи на сну им је све рекао: и да се родио нови цар, и да је цар јудејски, и да ће им се јавити необична звезда, која ће их водити до места његовог рођења. И они су радосно кренули на незнани пут с богатим даровима. А то што су понели собом и дарове доказује, да су они били од Бога потпуно уверени, да се такав цар заиста родио, и да ће га они наћи. И од тога пута ништа их није могло задржати.

Када се звезда најзад зауставила над пећином, они су се спустили у ту пећину, поздравили свету Деву — Матер и поклонили се новом Цару. Пренесене дарове црква тумачи симболично: злато цару, тамњан пророку, а измирну свештенику (или покојнику) (Мат. 2, 9-11).

И тако први поклоници Христу Спасу били су прости пастири, а други мудраци — звездари. Јер Он се родио ради спасења свију, и простих и учених. Јер Он није само Сиротољубац нити Богатољубац, него Човекољубац.

Тиме је завршено прослављање првог рођендана Бога — Логоса. Да се после кроз векове прослављање Његовог Рождества рашири по васцелом свету, од Истока сунца до Запада, и од Севера до Југа.


Извор: Једини Човекољубац: живот Господа Исуса Христа, владика Николај Велимировић, Београд, 2005, стр. 29