среда, 19. фебруар 2014.

4. Писмо. Госпођа Индумати пише своме супругу Пандит Гаури Шанкари из Алахабада

Желим ти срећу, више теби него себи.

Ти си ја, ја сам ти5. То осећање од наших првих дана, у мени и сада после двадесет година стоји расцветано као најлепши лотос на светој реци Гангу6. Још је то осећање због дугог твог одсуства и појачано. Из дана у дан и из ноћи у ноћ више сам с тобом у теби по тој дивљој Европи него ли овде у нашој Индији. Заиста више сам ти него ја. Тамо је с тобом моја стварност, овде је само моја сенка. Примила сам неколико твојих писама убрзо једно за другим, све једно болније од другог. Па кад ти као брамин, заветан на уздржљивост и строгу објективност тако црно пишеш о Европи, онда могу мислити како је страшна та зверска земља, која ништа друго нема до зуба и стомака. Зато, да би ти олакшала, узела сам на себе труд и дошла у Алахабад7 на "свечаност свећа" у част богиње Кали.

Теби је та свечаност позната, јер смо заједно на њу ходили неколико пута. Али никада као сада није ми она била ни лепша ни свечанија – ај нити тужнија без тебе. Кажу да је ове године било око два милиона поклоника у Алахабаду из целе Индије. Као да је песак на обали Ганга оживео и претворио се у људска бића. Довела сам собом и нашег сина Ануширвана. Никада раније он није био у Алахабаду. Ноћу када су поклоници запалили милионе свећа и спустили у свету реку у част богиње Кали, призор је био тако величанствен, да је Ануширвана скакао и пљескао рукама од чуда и узбуђења. Ја сам му рекла, те је својом ручицом запалио и у Ганг спустио седам свећа за твоју срећу, и то у част наших највећих божанстава: Браме, Вишну, Шиве, Индре, Савитри и Кали. Да ти буду заштитници на путу кроз ту зверску џунглу. А и ја сам од своје стране запалила много свећа у част омиљене ми Кали, да нам те она сачува и жива поврати.

Ти си ја, ја сам ти.
Поштује те и клања ти се
Индумати



5 "Ти си ја, ја сам Ти"; овај израз често се употребљује у Индији. Њиме се хоће да представи понекад јединство једног људског бића с другим а понекад јединство човека с неким божанством. У песмама и молитвама богу Кршни овај се израз често употребљава.

6 Хиднуси сматрају Ганг за свету реку. Тако се сматра и река Џумна, но мање него Ганг.

7 Алахабад је град у средњој Индији на обали Ганга. Велике верске свечаности приређују се у том граду сваке године. Нарочито је позната "свечаност свећа" у част богиње Кали, жене бога Шиве.