У
свом опширном писму Ви сте сами изволели дати одговор на постављено питање,
одговор, који је мени лако разумети али тешко прихватити. Ви кажете: нека се не
састају и не решавају о светском миру министри разних држава, него нека у
свакој држави народ непосредно изабере по неколико људи, који би се састали и о
миру решавали. Тако Ви одговарате с уверењем, да ће се на тај начин извесно
избећи рат и установити трајан мир међу народима. А ја питам: ко ће руководити
тим изборима ако не опет ти исти министри? Следствено: ко би могао други бити
изабран него опет ти исти министри или њихови једномишљеници? Да сте рекли:
нека се позове свештеник, да освети воду у кући где се о миру решава, да осени
ту кућу светим знамењем крста Христова, и да је окади тамјаном, па онда тек
нека се отпочну разговори и договори Ваш би предлог разумели народи Божији у
свету као оправдан апел на свемоћнога Створитеља (а политички миротворци можда
као апел ненадлежан). Но није ли боље оставити нека сваки разуман човек чини
оно што га дух учи, а ја и Ви и многи други, који нити бирају нити бивају
бирани, да се упитамо: шта ми да чинимо у овој години за благословени мир међу
људима? Кад тако поставимо питање, онда се ја враћам на оно троје, с чиме
православни свештеник улази често у сваку хришћанску кућу, а то су: вода, крст
и тамјан. Вода-сузе, крст-вера, тамјан-молитва. Сузама покајања да се оперемо
од грехова из Старе Године, вером да оживимо душе своје и усправимо их према
светим небесима, а молитвом да измолимо од Господа оно што је неопходно за нас
и сву браћу нашу на овој планети, дакле и благословени мир међу људима.
Ви знате, да ће ове године расти и плод доносити
пшеница, која је посејана прошле године. Тако и све зло наше, посејано у
прошлој години, мора расти и плод доносити - проклети плод ако га не
искоренимо, и место њега семе добра не посејемо. Да нам Нова Година не буде као
и Стара, па још и гора! Искорењивање пак злог семена и сејање доброг у духовном
погледу назива се покајањем. Покајање - то је почетна реч у Јеванђељу. Покајте
се - прва је реч ћутљивог Јорданског пророка, Крститеља Христовог. Покајте
се и вјерујте Јеванђеље - прва је проповед Христова. А тек после три године
настављања Својих ученика на пут свих врлина Господ им је предао тајну науку о
миру. Ово вам казах, вели, да у мени мир имате... Мир вам остављам,
мир свој дајем вам. А то значи, прво, да је мир од Бога и дар Божији, и
друго, да мир долази на послетку као круна и плод многих моралних вежбања и
свих осталих врлина - на врху степеница, од које је први степен - покајање.
Прво мир у људима па онда међу људима. Ко би то икад знао, да то није јављено у
Јеванђељу? Прво мир с Богом, па тек онда мир са људима. Јасно је, да мира може
бити само тако ако човек не буде гледао на човека кроз ваздух него кроз Христа.
И јасно је даље, да сваки живи човек може допринети миру у свету, и бити
сарадник на конгресу мира, не крећући се из свог места и остајући непознат
свима осим Богу. Нека би нам Провиђење даровало што више оваквих тајних
сарадника на миру међу децом Божијом, којој је један праотац на земљи и један
Отац на небу.