Да куда ћете? Тим пре што сте
остали и без деце. Богата бојарка Меланија Римљанка, усаветовала је свога мужа,
да се и он и она повуку у манастир, пошто су сахранили оба своја детета. Вама
не сметају ни деца ни муж. Ви немате кога да саветујете до саму себе. Пођите,
дакле, у име Бога живога!
Окусили сте брачни живот. Велите: разочарење! Зар само код Вас? Зар не и код
стотине других, који од брака очекују више него од небеског Раја? Сада Ви
говорите: доста брака! Никад више! Зар да поновим све преживљене горчине? Једна
горчина од непрестане заузетости око тела и од телесног стида, друга горчина од
потчињености безбожном и нечовечном мужу, трећа горчина од сталног страха за
децом, рођеном и нерођеном, четврта горчина од смрти и деце и мужа. Апостол
каже за жену, као прву преступницу закона Божијег, да ће се спасити рађањем
дјеце, ако остане у вјери и љубави и у светињи с поштењем (1 Тим. 2, 15).
Тај пут за Вас је окончан, и Ви не желите опет њим да ходите. Па добро, онда у
име Божије пођите у манастир.
Као што папагај брзо искаже све што зна, потом кљује ко му се приближи, тако и
сав световни живот брзо покаже све своје насладе, потом уједа и гризе без
милости. Ви не желите, да још једном преживите папагајство варљивог светског
живота. Ви нећете више да улазите у шарен брод у пристаништу, који привлачи
шаренилом својим али убрзо се пушта на тешку буру. Лепо, ако као бродоломница
желите други пут; ако мислите рецимо да останете права удовица: права
удовица и усамљена нада се у Бога, и живи у молитвама и у мољењима ноћ и дан. А
која живи у сладостима, жива је умрла (1 Тим. 5, 5). Имати сталну наду у
Бога и непрестано се молити Богу дан и ноћ, то могу остварити и супрузи у
браку, нарочито ако су једнодушни у побожности. То могу остварити у свету и
удов човек и удова жена. Но наравно то је најлакше остварити у тишини
манастирској. Зато у име Бога решите се и закуцајте на врата манастирска, попут
Растка Немањића, царице Милице, кнегиње Ефимије и блажене Стојне Девичке.
У
монаштву се даје завет савршене верности ка Христу. Управо монаштво је
тајанствено обручење душе са Христом. Ту се и тело и душа одуховљавају и
препорађају у једно ново биће, које Цар небески треба да прими за Своју
невесту. Тајна је ово велика, говори ученик Христов, али не нека
фантастична тајна но стварност, и то права небеска непроменљива стварност. У
тој новој вези нема удовиштва, нити га може бити, осим ако душа људска не
отпадне и не постане неверна. Авај, тада је удовиштво двоструко: и телесно и
духовно. Тај духовни брак разликује се много од телесног брака. Јер телесни
брак је само символ духовног брака. У телесном браку прво приступају радости па
онда горчине, док у духовном прво горчине па радости. Ако, дакле, желите да
окусите овај духовни брак, у коме љубав све више расте што дуже траје, онда шта
да Вам саветујем него - у име Божије пођите у манастир. Благослов Божији нека Вас
прати.